Popularność studiów w Wielkiej Brytanii
Uniwersytety Zjednoczonego Królestwa zawsze przyciągały studentów z całego świata i dlatego studia w Wielkiej Brytanii mają wyjątkowo międzynarodowy charakter. Według danych opublikowanych przez Universities UK, (www.UniversitiesUK.ac.uk) organizacji reprezentującej uniwersytety Zjednoczonego Królestwa, w Roku Akademickim 2009/10 na uczelniach Zjednoczonego Królestwa było łącznie 2.493.425 studentów, z czego 405.810, tj. ponad 16%, stanowili studenci z zagranicy. Wśród nich 125.050 to studenci z innych krajów Unii Europejskiej. A zatem, studenci z innych krajów Unii Europejskiej stanowią około 5% wszystkich studiujących na wyspach.
Ilu polskich studentów studiuje na uczelniach brytyjskich?
Znaczny udział mają w tym Polacy. Gazeta The Guardian podaje (20 maja 2008), że w ciągu ostatnich pięciu lat, czyli 2004 - 2008, liczba polskich studentów na uczelniach brytyjskich wzrosła dziewięciokrotnie a najczęściej wybierane przez nich uniwersytety to Westminster, Bedfordshire i Coventry. Przykładowo, tylko w roku 2007 liczba polskich studentów wzrosła do 6,770 podczas gdy w roku 2006 było ich 4,325 (The Times 2007).
Ostatnio zauważany jest trend, że wzrost liczby studentów z Unii Europejskiej, tj. 16,4% w roku 2009 (The Daily Telegraph: 13.06.2009) jest nawet większy niż wzrost liczby studentów ze Zjednoczonego Królestwa, który w 2009 roku wyniósł 8,8%. Mający takie same prawa kandydaci z Unii Europejskiej muszą być w procesie rekrutacyjnym traktowani tak samo, jak kandydaci z Wielkiej Brytanii. Podobnie jak oni mogą się ubiegać o stypendia oraz niskooprocentowaną pożyczkę na pokrycie kosztów studiów a ponadto płacą za studia tyle samo co Brytyjczycy - w roku 2010 średnia opłata za naukę (subsydiowana przez rząd Brytyjski) wynosiła około £ 4.000 podczas gdy studenci spoza Unii Europejskiej musieli płacić za rok studiów £10,000 i więcej.
Studenci z Unii Europejskiej konkurują z Brytyjczykami o miejsca
Wzrost liczb kandydatów z Unii Europejskiej staje się poważnym problemem społecznym, ponieważ studenci z krajów Unii, często bardziej ambitni i lepiej przygotowani do studiów, dosłownie zabierają miejsca na uczelniach Brytyjczykom, a to nie będzie im się podobać. Julie Henry w artykule "British students pushed out of universities by EU applicants" (The Daily Telegraph: 13.06.2009) mówi, że "... it will be difficult for the public to understand why a Polish student can get a place but their own kids can't." (będzie trudno ludziom zrozumieć, dlaczego student z Polski będzie przyjęty a ich własne dzieci nie będą).
Dlaczego studenci z Unii Europejskiej są lepsi od Brytyjczyków?
Tu trzeba zadać bardzo ważne pytanie. Co takiego wyróżnia kandydatów z Francji, Niemiec czy Polski? Co sprawia, że konkurując z Brytyjczykami o miejsca na studiach, często wygrywają? Prubując odpowiedzieć na to pytanie w kontekście kandydatów z naszego kraju, zapewne będziemy myśleć o wysokim poziomie nauczania w naszych liceach. Być może stwierdzimy, że to zazwyczaj najlepsi z najlepszych decydują się na studiowanie za granicą i dlatego tak dobrze sobie radzą. Jestem jednak pewien, że nigdy nie przyszło by nam do głowy, że nasi kandydaci mogą wyróżniać się tym, że lepiej znają angielski. Niemożliwe? Profesor Malcom Grant, rektor University College London, wyraził zdanie, że studenci z Europy często lepiej znają angielski niż brytyjscy kandydaci na studia, ponieważ uczyli się angielskiego w kontekście formalnym: "Often, people who have studied a foreign language formally are better at it." (The Telegraph, 18.06.2006).
Jaka znajomość angielskiego jest potrzebna na uniwersytecie?
Wnioski nasuwają się same. Na uniwersytecie potrzebna jest biegła znajomość angielskiego właśnie w kontekstach formalnych. Trzeba przede wszystkim operować językiem akademickim, jakim posługują się ludzie wykształceni. Trzeba umieć czytać literaturę naukową i pisać eseje akademickie. W tym właśnie sensie, dobrze przygotowani kandydaci z Unii Europejskiej mogą znać angielski lepiej niż konkurujący z nimi o miejsca Brytyjczycy. Ci ostatni mają często poważne braki w wykształceniu tych umiejętności. W artykule "Bright students 'cannot write essays', say Cambridge dons" (The Telegraph: 05.03.2012) nauczyciele akademiccy z Uniwersytetu Cambridge stwierdzają, że brytyjscy maturzyści, którzy zaczynają studia wyższe praktycznie nie umieją pisać esejów akademickich ze względu na system kształcenia w brytyjskich szkołach średnich, gdzie uczono ich pisania według pewnych ścisłych schematów dostosowanych do egzaminów. Taka nauka ściśle 'pod egzamin' sprawia, że nawet najzdolniejsi mają problemy z twórczym wyrażaniem swoich myśli. Na studiach na dobrej uczelni nie chodzi przecież o to, by uczyć się jak stosować proste formułki w pisaniu. Dobra uczelnia, oprócz przekazywania wiedzy i umiejętności, stymuluje kreatywne, krytyczne myślenie oraz pomaga rozwinąć zdolności analizy, syntezy i argumentacji.
Jeżeli spojrzymy na umiejętności językowe kandydatów na studia z Polski w tym kontekście, dojdziemy do przekonania, że wielu z nich nie ma się czego wstydzić w konfrontacji ze swoimi brytyjskimi rówieśnikami. Przeciwnie, Polak, który biegle opanował angielski na poziomie C-2 i potwierdził to zdanym certyfikatem CPE lub IELTS na odpowiednio wysokim poziomie, a który ponadto wykształcił w sobie umiejętności krytycznego myślenia, czytania literatury i pisania esejów, nie powinien mieć żadnych kompleksów. W tym świetle, obawy wielu młodych Polaków, którzy myślą o sobie, że się nie nadają na studia do Wielkiej Brytanii, bo nie opanowali biegle takiego języka, jakim Anglicy porozumiewają się na co dzień, są bezpodstawne. Na uczelni Brytyjskiej liczy się przede wszystkim znajomość języka formalnego.
Więcej Informacji
Studia za Granicą w Języku Angielskim Kwalifikacje Językowe na Studia w Anglii |
Przygotowanie do studiów za granicą w języku angielskim: Szkoła Językowa ARTOS
Aby zapytać o kurs językowy zadzwoń na: 515-253-212
|